// SÉ EL QUE VULL! //

Una necessitat: ESTIMAR
Un projecte: DONAR-ME
Un desig: LLIBERTAT
Una opció: AVANÇAR
Una raó: VIURE!

diumenge, 6 de desembre del 2009

SESSIÓ 10: APRENENTATGE I TIC

METÀFORA TUTORIAL: L’ORDINADOR COM A TUTOR

En aquest cas, l’ordinador tutoritza el procés d’aprenentatge realitzat per l’estudiant.
Aquí podem trobar les activitats JCLIC. Aquestes ens proporcionen diferents tipus d’activitats educatives referents a les diverses matèries i temes que s’estiguin estudiant. Aquest programa es la nova versió del programari lliure creat per Francesc Busquets i distribuït sota la llicència GPL. Està programat en Java i permet crear i executar activitats educatives, així com paquets que permeten relacionar-les entre sí.
JCLIC , per tant, és un programa que permet a l’alumne conèixer i corregir els errors comesos en l’activitat, i no fa falta que sigui aquest mateix qui valori si el que ha realitzat es correcte o incorrecte.




METÀFORA DE LA CONSTRUCCIÓ: L’ORDINADOR COM A ALUMNE

En aquest cas, trobem l’ús educatiu de l’ordinador centrat en l’alumne, és a dir, ell és qui controla i ensenya a la màquina, en aquest cas a l’ordinador, i no a l’inrevés.
Un exemple d’aquest tipus és el llenguatge de programació LOGO i l’objecte gràfic anomenat tortuga. Aquest programa permet que el nen pugui cercar i desenvolupar estratègies de resolució de problemes. La utilització d’aquest programa és molt senzilla.
En aquest cas però, s’ha arribat a qüestionar que l'aprenentatge totalment autònom per descoberta sigui la millor opció.
Hi ha un altre camí en el que el mestre té un paper de recolzament de l’aprenentatge, i en el qual segueix el procés de treball del nen i, quan ho considera oportú, planteja les preguntes necessàries perquè serveixin de guia a la reflexió d’aquest, i no són ni el més tradicional en el que el mestre ensenya tot el que el nen ha d’aprendre ni l’altre extrem en que el nen explora en solitari per aprendre el que vol saber.





LA METÀFORA DEL LABORATORI: L’ORDINADOR COM A SIMULADOR

Podem destacar que els simuladors són uns sistemes tancats en què l’usuari pot manipular diversos paràmetres però, no afegir-ne de nous. El grau de llibertat de l’usuari és més limitat que en el cas del LOGO. Les simulacions fomenten la reflexió i l'acció en un entorn acotat però tenen el perill de simplificar en excés els sistemes reals. Aquest problema es fa més evident quan es pretenen simular sistemes de relació social. Les simulacions, en aquests casos, poden donar lloc a interpretacions del món real greument errònies.

En aquest tipus de metàfora podem trobar-hi el Crayon Physics. L’objectiu d’aquest programa és guiar una bola fins a un punt d’arribada marcat per una estrella, o al nivell final, vàries estrelles. El jugador no té un control directe sobre la bola, però pot interactuar amb ella dibuixant figures amb el ratolí.
L’exemple que trobem a continuació ens mostra el funcionament d’aquest programa/joc:




LA METÀFORA DE LA CAIXA D’EINES: L’ORDINADOR COM A EINA

L’ús de l’ordinador com a eina de treball és habitual a la vida quotidiana.
Un exemple de programa d’aquest tipus de metàfora seria el Microsoft Word. Aquest programa ens permet des del processament de textos, passant per la realització de qualsevol tipus de gràfica o taula, fins a deixar-nos processar imatges,… Va ser creat originalment, per Richard Brodie, l’any 1983. Posteriorment també es van crear versions per Appel Macintosh, l’any 1984 i Microsoft Windows, l’any 1989, sent per aquest últim les versions més esteses a l’actualitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada