// SÉ EL QUE VULL! //

Una necessitat: ESTIMAR
Un projecte: DONAR-ME
Un desig: LLIBERTAT
Una opció: AVANÇAR
Una raó: VIURE!

dimecres, 23 de desembre del 2009

DESCRIPCIÓ D'UNA WEBQUEST

1. Què és un WebQuest?
La webquest és una proposta didàctica basada en la recerca d'informació a Internet i en l'elaboració, mitjançant la interacció entre els alumnes, d'algun producte que impliqui activitats cognitives d'ordre superior (anàlisi, síntesi, valoració, etc.).
Generalment, es tracta d'una pàgina que proposa una història suggerent als participants per tal que aconsegueixin una sèrie d'informacions en unes pàgines d'Internet concretes, extraient les seves conclusions a partir del treball cooperatiu. Els objectius són combinar els continguts curriculars amb l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a l'aula, en un aprenentatge de descobriment guiat.

Estructura bàsica d’una WebQuest:

Introducció: orienta els alumnes i capta el seu interès, situant-los en una història o problema a resoldre. La introducció ha de ser clara i motivadora.

Tasca: en aquest apartat es proporciona a l'alumne una descripció del que haurà de fer i també del nombre de persones que compondran el grup de treball, els diferents rols que hauran de tenir els components del grup,...

Procés: explica les estratègies que els estudiants han d'utilitzar per a dur a terme les diferents tasques, pas per pas. L'explicació de tot el procés ha de ser curta i precisa, però també detallada.

Recursos: llocs d'Internet que els alumnes utilitzaran per a realitzar les diverses tasques.

Avaluació: en aquest apartat s'indica com s’avaluarà el treball realitzat.

Conclusió: resumeix l'activitat i anima als estudiants a què reflexionin sobre el seu procés i els resultats.



2. Escollir, enllaçar, descriure i valorar un exemple de WebQuest.

EL SISTEMA SOLAR


1.1. Introducció

El professor fictici Adrolin Sinof llença un missatge sobre els planetes, altres astres estranys que hi ha a l’univers, el fet d’existir el dia i la nit,… i mitjançant 4 preguntes desperta l’interès de l’alumne envers l’univers, convidant-lo a participar en diferents tasques.

1.2. Tasca

Carme Andropof, la secretària del professor, proposa diverses tasques per tal d’ajudar al professor Sinof a escriure el seu llibre titulat Tractat Planetari.
Per tal de realitzar-les, els nens s’han d’organitzar en grups de 3 persones i cadascun d’ells tindrà el paper d’un personatge diferent: el responsable gràfic, el tècnic informàtic i finalment, el responsable de la correcció lingüística.
Per tal de realitzar les tasques exposades a continuació s’hauran de repartir la feina segons el rol que jugui cadascun dels alumnes.

Les tasques a realitzar són:

- Comprovar el nombre de planetes
- Veure’n les seves característiques
- Descobrir aquests astres estranys
- Trobar el nom de l’estrella lluminosa
- Explicar el fenomen dels dies i les nits
- Explicar el fenomen de les estacions de l’any
- Explicar les fases de la lluna


1.3. Procés

Els alumnes han de realitzar un total de 7 activitats. A cadascuna d’elles se’ls realitza una sèrie de preguntes a contestar, i se’ls facilita diferents pàgines webs, on poden trobar-hi informació, jocs virtuals, fotografies i tot el material necessari per a poder contestar les preguntes. Al mateix temps, també se’ls dóna les pautes que han de seguir per tal de elaborar el projecte final, que pot ser en format PowerPoint, en Web o en un full del Word, per tal de fer-ne una presentació a la classe.

Les diferents ACTIVITATS del procés són:

Activitat 1: LA TERRA I EL SOL
Activitat 2: ELS PLANETES DEL SISTEMA SOLAR I
Activitat 3: ELS PLANETES DEL SISTEMA SOLAR II
Activitat 4: ALTRES ASTRES DEL SISTEMA SOLAR. L’UNIVERS
Activitat 5: ELS DIES I LES NITS
Activitat 6: LES ESTACIONS DE L’ANY
Activitat 7: LES FASES DE LA LLUNA

1.4. Avaluació

L’avaluació es durà a terme valorant el procés del treball en grup i del treball i l’exposició final. La puntuació s’obtindrà omplint dues rúbriques, una de col·laboració, que valora el procés del treball del grup i una altra de la presentació realitzada. L’avaluació es pot dur a terme tant per part del professor/a com per part de l’alumne.


1.5. Conclusió


La Carme Andropof, secretària del professor Sinof, agraeix als alumnes la seva ajuda en demostrar les seves hipòtesis sobre l’univers.
Finalment, els facilita una web, en la que es pot veure l’arribada de l’home a la lluna.

1.6. Crèdits

En aquest apartat final, s’agraeix a Bernie Dodge el fet d’haver inventat el recurs didàctic del WebQuest, també es dóna les gràcies a tota la gent que està creant el WebQuest i finalment, menciona a Carme Barba i a Sebastià Capella per haber creat aquesta WebQuest.


VALORACIÓ PERSONAL:


He escollit aquest exemple de WebQuest, ja que personalment, les ciències naturals m'agraden molt. Penso que el desenvolupament del tema s'ha dut a terme d'una manera interessant i detallada, i que el fet d'introduir diferents pàgines web on poder trobar informació relacionada amb el tema i activitats més lúdiques per tal de poder fer entendre als alumnes el funcionament i la composició de l'univers,és un bon mètode didàctic per ensenyar les diferents matèries establertes al currículum.
També vull mencionar, que aquest tipus de pràctiques cooperatives, afavoreixen al treball col·laboratiu i en grup,fomentant així, una millor relació entre els alumnes i una millor tasca educativa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada