// SÉ EL QUE VULL! //

Una necessitat: ESTIMAR
Un projecte: DONAR-ME
Un desig: LLIBERTAT
Una opció: AVANÇAR
Una raó: VIURE!

dissabte, 31 d’octubre del 2009

ANÀLISI D'UN ANUNCI PUBLICITARI





1. Explicar-ne la història que ens transmet (lectura de la informació explícita)
2. Anàlisi dels aspectes formals: decorats, enquadraments, colors, música, ritme, etc.
3. Anàlisi dels personatges i models que ens transmeten
4. Anàlisi del discurs verbal: text, eslògan...
5. Valoració personal de l'anunci

------------------------------------------------------------

1. Explicar-ne la història que ens transmet (lectura de la informació explícita)

L'anunci ens presenta un experiment científic, realitzat per dos especialistes, que intenta estudiar la capacitat intel·lectual dels ximpanzés. La proba dels encaixos és el que permet als científics descobrir que n'hi ha un amb més capacitats intel·lectuals que un altre. La tècnica utilitzada és la de l'estímul-resposta de Pavlov. El fet de realitzar l’exercici correctament per part del ximpanzé, li suposarà rebre un premi, el plàtan. Un cop el ximpanzé que ha superat la proba correctament ha rebut el seu premi, el compateix amb el seu amic. Aquest fet ens introdueix la segona part de l'anunci, la part en què el ximpanzé més capacitat comparteix el seu premi amb el menys capacitat intel·lectualment, demostrant-li la seva amistat i solidaritat.


2. Anàlisi dels aspectes formals: decorats, enquadraments, colors, música, ritme, etc.

L'anunci té lloc en una aula-laboratori, més o menys dels anys 80, amb sostres molt alts i grans finestrals. Està decorada molt austerament amb les pissarres, les taules, armaris, tamborets i material necessari per realitzar els experiments. Hi ha molta llum, però poca vida de color. L'únic color que hi ha és el dels encaixos de les figures geomètriques. En quan als enquadraments més importants, podem destacar els següents: el científic ensenyant la pissarra amb els dibuixos dels encaixos, als ximpanzés; el científic ensenyant el plàtan al primer ximpanzé; el primer ximpanzé realitzant la prova malament; el científic dient-li que no té premi; el científic mostrant el plàtan al segon ximpanzé; el segon ximpanzé realitzant la prova correctament; el científic donant-li el premi, el plàtan; el primer ximpanzé mirant el plàtan del seu company, amb la científica al fons prenent nota de l'experiment; el segon ximpanzé amb el plàtan a la mà, mirant al científic i dubtant sobre el què fer; el segon ximpanzé partint el plàtan en dues parts i continuant amb el dubte i la reflexió; el segon ximpanzé compartint el plàtan amb el seu amic i mostrant-se plenament feliç davant el científic.
El ritme de l'acció és lent i la música és dolça i melòdica. El contingut de la lletra ens aporta un missatge sobre l'amistat i la solidaritat i sobre el fet de tenir un amic que et pot donar la mà en qualsevol moment difícil de la vida.
El missatge que vol utilitzar la Marató: hem de ser amics i solidaris d'aquells que ens necessitin, en aquest cas als malalts de dolor crònic.

3. Anàlisi dels personatges i models que ens transmeten

Els dos científics: representen el patró fred del científic a qui només interessa la part de l'experiment, i no la part dels sentiments i de les emocions. Es mostren freds, distants, realitzant només la feina pura de l'experiment. Per exemple, és manifesten igual de freds quan el primer ximpanzé falla l'experiment i quan el segon el supera. No compten amb què estimulant la part d'amistat i solidaritat del segon ximpanzé haurien aconseguit estimular al primer a fer-ho correctament.

El primer ximpanzé: representa l'element feble, limitat, amb poques capacitats d'aconseguir el què sigui, però amb necessitat d'amics i de solidaritat.

El segon ximpanzé: representa l'element potent, amb capacitats intel•lectuals, capaç d'aconseguir el que sigui necessari, i amb la capacitat d'adonar-se de les limitacions dels altres i que pot solucionar aquesta situació amb la seva aportació personal.

4. Anàlisi del discurs verbal: text, eslògan...

És un anunci que no utilitza el discurs verbal i es tracta, per tant, d'un llenguatge no verbal, en el qual la imatge és la que parla per ella mateixa. La imatge de les cares, tant expressives i dels gestos dels ximpanzés i del científic és el que ens aporta la informació.
Un dels dos elements verbals, externs a l'acció, és la cançó, que ens parla sobre l'amistat i la solidaritat. Aquesta és senzilla i planera perquè ha d'arribar al cor del públic, per tal que aquest col·labori amb la Marató.
Finalment, l'altre element extern a l'acció és el missatge de la marató: " -Hi ha coses que diuen molt de tu, com trucar a la Marató de TV3". Eslògan que interpel•la directament a l'espectador amb un pronom personal com el -tu-.


5. Valoració personal de l'anunci

Personalment, penso que és un anunci no massa complicat,tècnicament, però molt profund,complex,emotiu i subtil, quan al contingut. Que un ximpanzé sigui capaç de mostrar sentiments d'amistat i tendresa, i valors com la solidaritat, ens obre als humans l'interrogant de si alguns animals poden ser millors que nosaltres.
La fredor humana del científic que no premia, evidentment, al primat que no aconsegueix un bon resultat, però que tampoc es mostra feliç quan dóna el premi al segon ximpamzé, contrasta amb la rialla espontània d'aquest últim pel seu triomf davant el científic, en veure l'alegria del seu company ximpanzé. No n'hi ha prou amb diagnosticar, tu pots, tu no pots. Cal buscar recursos per tal de fer possible que qui no pugui, pugui fer-ho també. O fins i tot, en cas de no poder-ho fer, ha de poder compartir els èxits i els triomfs dels altres.
És un amunci que aconsegueix el seu objectiu: despertar la solidaritat del públic envers els malats, per tal que, amb l'ajuda de tots, puguem aconseguir allò que ens proposem.
Hi ha un fet que m'ha cridat l'atenció. El científic, que té el paper més rellevant és un home. La dona queda en un segon terme, només prenent nota d'allò que succeix.
Podría haver estat a l'inrevés, o potser ha estat fet així perqué l'home sempre ha estat considerat un ésser més racional i fred, i la dona un ésser més emoiu i sentimental.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada